The language of the publication is mentioned at the end of each reference.

Exhibition catalogues

Overflow, exhibition catalogue, limited and numbered edition, Paris, Pandore Editions, 2015 (FR)
Kino der Kunst, exhibition catalogue, Münich, Eikon Süd, 2015 (DE)
Véritables préludes flasques pour un chien (5/4), exhibition catalogue, Montreuil, Maison Populaire, 2014 (FR)
Flatland, exhibition catalogue, Thierry Fournier and J. Emil Sennewald (ed), Paris, Pandore Edition, 2014 (FR)
Alum, catalogue of artists graduated by the Ecole nationale supérieure d’art de Nancy, Thierry Fournier, Jean-François Robardet (ed), Nancy, Ensa Nancy & Pandore, 2014 (FR)
Ce qui manque (What is missing), exhibition catalogue, Thierry Fournier (ed.), Montpellier, La Panacée, 2014 (FR)
Last Room / Dépli, catalogue, DVD and interactive application for iPad, Paris, Shellac & Pandore, 2013 (FR-EN-JP)
Step to Step, catalogue, École des beaux-arts de Rennes, June 2009 (FR)
Feedbackroom, DVD, Paris, Éditions du Point d’exclamation & Éditions du Parc, 2008 (EN-FR)
Digital Dance – 4th Monaco International Dance Biennal, catalogue, Paris, MDF, 2006 (EN)
Aichi International World Fair, French Pavilion, exhibition catalogue, Paris, Hachette 2005 (JP-EN-FR)
ISEA 2000, Revelation exhibition catalogue, Paris, Musica Falsa, 2000 (EN)
The book of the anonymous poet, exhibition catalogue, Olivier Auber and Bernd Hoge (ed.), Worms, NibelungenMuseum, 2000 (DE-EN-FR)

Publications and researches

– Thierry Fournier, J. Emil Sennewald and Pauline Gourlet, Research through the exhibition and post-digital condition” in Proteus Journal #10, Curating as a form of research, English version published on September 5th, 2016 (FR-EN)
– Thierry Fournier et J. Emil Sennewald, “Fenêtre augmentée et Flatland : une exposition et une édition numériques” in Lectures digitales (l’écran au bout des doigts), Martin Rass (ed), Paris, Publie.net, 2016 (FR)
– Thierry Fournier, “Museography and Digital Technologies: Controversies and Outlooks” inTransmitting History, Gilles Rouffineau (ed), Valence, B42, 2014 (FR-EN)
Experiment the Museum, conference proceedings, Thierry Fournier, Emmanuel Mahé (ed.), Paris, g-u-i & Ensad, 2014.
– Thierry Fournier, “Ce qui manque” in Ce qui manque, catalogue d’exposition, Montpellier, La Panacée, 2014
– Claire Châtelet, Toucher/cadrer, toucher/monter : des interfaces haptiques pour un spectateur « amplifié » ? (Touching, framing, editing: haptic interfaces for augmented audiences?) in Entrelacs journal #10, Le Toucher, Revues.org, October 2013 (FR)
– Sophie Houdart, L’Universel à vue d’œil, coll. Anthropologiques, Paris, Petra, 2013 (FR)
– Céline Courtrix, Dominique Cunin, Mayumi Okura, Marcos Serrano, De part et d’autre de l’interface : Les continuités esthétiques et scientifiques (On Either Side of the Interface: Aesthetic and Scientific Continuities), Équipe Ingénierie de l’Interaction Homme-Machine, Laboratoire Informatique de Grenoble (IIHM / LIG), 2012 (FR)
– Thierry Fournier, “A Research through practice” in R&C – Research and creation, Samuel Bianchini (ed.), Paris, Burozoïque & Les Éditions du Parc, 2010. IPad edition by Art Book Magazine, 2012 (FR-EN)
– Luc Larmor, Simultanéité et coïncidence, une proposition de réflexion liée aux pratiques artistiques transversales (Simultaneity and coincidence, a discussion about the interdisciplinary artistic pratices), Rennes, Journées d’Informatique Musicale #10, 2010 (FR)
– Luc Larmor, L’Intelligence du geste (The intelligence of the gesture), in Thierry Fournier, Step to step, Presses de l’École des Beaux-Arts de Rennes, 2009 (FR)
– David Beytelmann, Foreign Office, in Conférences du dehors, performances catalogue, Villeneuve les Avignon, La Chartreuse, 2009 (FR-EN)
– Juliette Fontaine, Sentinelle, in Conférences du dehors, catalogue, Villeneuve les Avignon, La Chartreuse, 2009 (FR-EN)
– Emmanuelle Lafon, Conférences du dehors : du point de vue de l’interprète, in Conférences du dehors, catalogue, Villeneuve les Avignon, La Chartreuse, 2009.
– Jean-François Robardet, Frost, in Conférences du dehors, catalogue, Villeneuve les Avignon, La Chartreuse, 2009 (FR-EN)
La création numérique : Tendances, lieux, artistes (Digital Creation in France : Trends, Places, Artists), Anne-Cécile Worms (dir), Paris, MCD, 2008 (FR)
– Thierry Fournier, “Feedback et présence” in Le Feedback dans la création musicale, actes du colloque, Lyon, Grame, 2006 (FR)
– Thierry Fournier, “Composer des hybrides” in Revue d’esthétique n°43, dir. Anne Cauquelin, Paris, Jean-Michel Place, 2003 (FR)